2016-2017: Verenigingenavonden

Op 19 juni 2017 vond de tweede vereningenavond plaats in Café De Bosrand.

Deze bijeenkomst had enerzijds tot doel de ontmoeting, kennismaking en uitwisseling van ideeën tussen bestuursleden van verenigingen en organisaties van allerlei pluimage te bewerkstelligen.
Daarnaast wilden we als Dorpsraad Swalmen ook aandacht vragen voor enkele thema’s die mogelijk ook voor de verenigingen van Swalmen van belang kunnen zijn:
- Hoe houden we mensen met (beginnende) dementie bij het gemeenschapsleven betrokken
- Welke subsidiemogelijkheden kent de gemeente Roermond voor verenigingen en organisaties
- Communicatie met achterban en gemeenschap

Ongeveer 15 verenigingen woonden deze warme zomeravond bij. Op een zonnig terras werd iedereen bijgepraat en werden er ideeën uitgewisseld.

Op 20 juni 2016 vond de eerste Swalmer Verenigingenavond plaats georganiseerd door de Doprsraad.
18 verenigingen en clubs uit Swalmen hebben gevolg gegeven aan de uitnodiging van de Dorpsraad om bij elkaar te komen voor een 'verassende ontmoeting'. De aanmeldingen komen uit verschillende hoeken: zowel sport, cultuur, jeugd als senioren zijn vertegenwoordigd.

Tijdens deze avond zijn verenigingen op creatieve wijze met elkaar in contact gebracht en in gesprek gegaan over hun organisatie en mogelijke wensen of problemen waar zij tegenaan lopen. Zo hebben zij elkaars zorgen én mogelijkheden gedeeld. De bijeenkomst heeft ertoe geleid dat er vervolgafspraken tussen verenigingen onderling gemaakt zijn. En dat was de bedoeling van de Dorpsraad; komen tot verbinding met elkaar.

De aanwezige verenigingen spraken onder andere de wens uit om tot een gemeenschappelijke evenementenkalender te komen, zodat iedereen goed op de hoogte blijft van elkaars activiteiten. Met deze wens is de Dorpsraad aan de slag gegaan.